- Diagnostično vrednotenje motnje avtističnega spektra je postopek, ki ga izvajajo usposobljeni strokovnjaki, ki uporabljajo posebne diagnostične instrumente in metode za prepoznavanje avtizma pri posameznikih.
- Diagnostično vrednotenje avtizma vključuje oceno več vidikov posameznikovega razvoja, kot so njegove socialne, komunikacijske in vedenjske značilnosti.
- Pri diagnostičnem vrednotenju avtizma se uporabljajo različni instrumenti, kot so vprašalniki za starše in učitelje, testi ocene razvojnih sposobnosti in opazovanje otrokovega vedenja v različnih okoljih.
- Pomembno je, da se diagnostično vrednotenje avtizma opravi zgodaj v življenju posameznika, saj lahko hitreje pridobljena diagnoza omogoči ustreznejšo podporo in zdravljenje.
- Za diagnostično vrednotenje avtizma je ključnega pomena, da sodelujejo strokovnjaki različnih področij, kot so pediatri, psihologi, logopedi in delovni terapevti, fizioterapevti…
- Postopek diagnostičnega vrednotenja avtizma mora biti prilagojen posamezniku, saj se lahko simptomi in značilnosti motnje avtističnega spektra razlikujejo od posameznika do posameznika.
Kakšen je namen diagnostične ocene?
Vsebina
- Kakšen je namen diagnostične ocene?
- Kako se ovrednotijo simptomi ASD?
- Kateri testi se uporabljajo med diagnostičnim vrednotenjem?
- Katera druga področja se ocenjujejo med diagnostičnim vrednotenjem?
- Kdo lahko otroku postavi diagnozo ASD?
- Koliko časa traja diagnostična ocena?
- Kaj se zgodi po diagnostični oceni?
- Kaj lahko pričakujem od diagnostične ocene?
Ker ni laboratorijskih ali drugih medicinskih testov, ki bi lahko diagnosticirali ASD ( avtizem) , se osredotočamo na vedenje, ki ga lahko opazijo starši, učitelji in drugi. Da bi nam pomagali ugotoviti, ali ima otrok ASD (pogosto imenovano »na spektru«), moramo opazovati in oceniti njegov razvoj na več ključnih področjih. Ta področja vključujejo jezik in komunikacijo, družbeno ozaveščenost in interakcijo ter omejene interese in ponavljajoče se vedenje. Namen diagnostičnega vrednotenja je odkriti, ali ima otrok kakršnekoli simptome ASD, koliko simptomov ima in koliko ti simptomi vplivajo na sposobnost posameznika, da v celoti komunicira z okoljem.
Kako se ovrednotijo simptomi ASD?
Vrednotenje simptomov ASD mora vključevati vsaj dve ključni komponenti: razgovor s starši/skrbnikom in neposredno opazovanje. S starši/skrbniki se pogovarjajo o otrokovem razvoju od rojstva do časa ocenjevanja in se osredotočajo posebej na simptome ASD. Ta intervju lahko razišče tudi zgodovino nosečnosti in poroda, zdravstveno zgodovino, šolsko zgodovino, vedenjsko in čustveno zdravje ter vse druge podrobnosti, ki lahko vplivajo na otrokovo vedenje ali razvoj. Otroka mora opazovati tudi usposobljen ocenjevalec, ki lahko ugotovi, ali so simptomi, o katerih poročajo v razgovoru, vidni drugim.
V mnogih primerih za oceno simptomov ASD zadostujeta razgovor s starši/skrbnikom in neposredno opazovanje. V nekaterih situacijah je koristno opraviti razgovor z otrokovim učiteljem ali drugimi odraslimi, ki otroka dobro poznajo. To lahko storite osebno ali po telefonu.
Cilj je imeti dovolj informacij o otroku, da bi razumeli, kako deluje v različnih okoljih. Oseba, ki izvaja oceno, zbere vse informacije in uporabi svoje usposabljanje in izkušnje za določitev diagnoze.
Kateri testi se uporabljajo med diagnostičnim vrednotenjem?
Naši strokovnjaki za ASD so usposobljeni za uporabo testa, imenovanega Diagnostični načrt opazovanja avtizma (na kratko ADOS). ADOS je test, ki usposobljenemu ocenjevalcu pomaga objektivno oceniti otrokovo vedenje in ugotoviti, ali vedenjski vzorec nakazuje diagnozo motenj motenj motenj.* Izvedba ADOS testa traja od 30 do 60 minut.
ADOS je zaporedje iger in družabnih dejavnosti, ki se izvajajo z otrokom. Pri majhnih otrocih je prisoten tudi starš, kar omogoča opazovanje otrokove interakcije z znanimi odraslimi. Dejavnosti ADOS ponujajo priložnost za opazovanje otrokovih socialnih in komunikacijskih veščin ter kakršnih koli ponavljajočih se vedenj, ki se pogosto dogajajo. Podobno se dogaja tudi pri rettovem sindromu.
Drugi testi za avtizem lahko vključujejo vprašalnik socialne komunikacije, ocenjevalne lestvice avtističnega spektra, lestvico socialne odzivnosti, Gilliamovo ocenjevalno lestvico avtizma in druge.
Za določitev diagnoze ASD ni potreben poseben test. Ni testa, ki bi lahko postavil diagnozo brez usposobljene klinične presoje ocenjevalca. Vendar pa je ADOS pogosto zelo koristno orodje med neposrednim opazovalnim delom ocenjevanja. Nekateri na področju ASD menijo, da je nujno. Aspergerjev sindrom je zelo podoben.
Katera druga področja se ocenjujejo med diagnostičnim vrednotenjem?
Ker je ASD razvojna motnja, bo ocena običajno vključevala teste jezika, inteligence, vedenja in prilagodljivega vedenja (vsakdanje življenjske spretnosti in dejavnosti). Nekateri testi se dajo neposredno otroku, drugi pa so obrazci, ki jih izpolni starš/skrbnik. Odvisno od otroka lahko druga področja vrednotenja vključujejo pozornost, spomin, motorično delovanje in akademski dosežek. Vrednotenje teh področij ni vedno mogoče ali potrebno za diagnosticiranje avtizma. Vendar pa lahko ta dodatna ocena pogosto pomaga bolje razumeti otrokovo trenutno raven delovanja in usmerja odločitve glede zdravljenja in izobraževanja.
Izkušen ocenjevalec bo vedno objektivno upošteval druge možne diagnostične razlage ali stanja, ki se lahko pojavijo skupaj z ali namesto ASD.
Prizadevajo si odgovoriti na vprašanje:
- Kaj pojasnjuje izzive, ki jih ima ta otrok in ki skrbijo njegove starše in učitelje?
- Ali ima ta otrok ASD?”
- Ali ima ADHD?
Kdo lahko otroku postavi diagnozo ASD?
Motnjo avtističnega spektra lahko diagnosticira zdravnik ali strokovnjak za duševno zdravje z znanjem o motnjah avtističnega spektra. Vedno večje je razumevanje pomena specializiranega usposabljanja strokovnjakov in tudi uporabe visokokakovostnih diagnostičnih orodij in metod. Nekatere agencije diagnoze ASD morda ne bodo obravnavale kot “uradne”, razen če jo je postavil psiholog, razvojni pediater ali nevrolog. Nekatere agencije lahko zahtevajo uporabo posebnega testa (pogosto ADOS), ko se odločajo, ali je otrok upravičen do storitev ali ugodnosti.
V ABS so naši ocenjevalci psihologi z naprednim usposabljanjem in izkušnjami pri izvajanju diagnostičnih ocenjevanj. Prizadevamo si, da vedno opravimo temeljito evalvacijo tako otrokovih motenj kot prednosti in sposobnosti.
Koliko časa traja diagnostična ocena?
V ABS zaradi celovite narave našega procesa ocenjevanja običajno vrednotenje običajno traja 3 ure za majhnega otroka (mlajšega od 5 let) in do 6 ur za starejšega otroka. To vključuje razgovor s starši/skrbnikom, neposredno opazovanje in opravljanje različnih drugih testov. Odmori so redni, da se otrok počuti udobno in ohranja optimalno energijo in sodelovanje. Psiholog običajno porabi 2-4 ure po oceni, da oceni in interpretira vse teste ter napiše poročilo.
Kaj se zgodi po diagnostični oceni?
Starši/skrbniki načrtujejo in se udeležijo sestanka za povratne informacije po obisku testiranja, na katerem bo ocenjevalec pregledal rezultate vrednotenja in razložil diagnozo, priporočil ustrezno zdravljenje ter razpravljal o načinih pomoči otroku v šoli. Pogovorili se bomo tudi o tem, ali otrok morda potrebuje še kakšne druge ocene. Dodatne ocene lahko vključujejo govor/jezik, delovno terapijo, senzorno integracijo in oceno ABA.
Zadnji korak je prejem poročila o oceni, ki povzema razgovor s starši/skrbnikom, neposredno opazovanje, rezultate vseh testov in obrazcev, priporočila za zdravljenje in vire, ki jih družina lahko uporabi za pridobitev dodatnih informacij, podpore itd.
Kaj lahko pričakujem od diagnostične ocene?
Celovito vrednotenje bo privedlo do boljšega razumevanja edinstvenih prednosti in izzivov vašega otroka, diagnoze in resnosti stanja v času vrednotenja ter usmeritev glede zdravljenja in izobraževalnega načrtovanja.
Preberite še: diastaza rektus…